Samsung heeft volgens het Japanese Nikkei een overschot aan oled-panelen vanwege de tegenvallende verkoop van de iPhone X. Volgens niet nader genoemde bronnen heeft Apple de productie van de iPhone X teruggeschroefd, omdat de vraag kleiner zou zijn dan oorspronkelijk werd gehoopt.
Nikkei claimt dat de verlaging van de iPhone X-productie heeft geresulteerd in een cascade-effect in de toeleveringsketen. Samsung is momenteen de exclusieve leverancier van oled-schermen voor de iPhone X; de prijs voor een dergelijk oled-scherm zou rond de 100 dollar liggen. Eerdere geruchten hebben gesuggereerd dat het bedrijf uit Cupertino de productie heeft verlaagd vanwege een lager dan verwachte vraag naar het toestel. Samsung zou eveneens hebben gerekend op een groter succes, waardoor het bedrijf nu wordt geconfronteerd met een overschot aan en oled-substraten en -schermen.
Samsung zou daarom zijn schermen proberen te verkopen aan andere makers van smartphones, echter hebben Chinese fabrikanten minder intereresse in de technologie vanwege de hoge kosten. Slechts 5 tot 10 procent van de smartphones van Oppo en Vivo maken gebruik van oled. De lcd-schermen zijn doorgaans 40 procent goedkoper.
Het blijft echter moeilijk om in te schatten hoe de situatie daadwerkelijk is. Volgens de kwartaalcijfers van Apple is de iPhone X het populairste model van de huidige generatie, echter hoeft dit niet te betekenen dat de iPhone X aan de verwachtingen van Apple heeft voldaan, hoewel het bedrijf dat publiekelijk nooit zal toegeven. “We zijn zeer enthousiast over het grootste kwartaal in de geschiedenis van Apple, met een brede groei en de hoogste omzet ooit voor een nieuwe iPhone-serie”, aldus Apple-ceo Tim Cook tijdens de presentatie van kwartaalcijfers (laatste kwartaal 2017). “De iPhone X heeft onze verwachtingen overtroffen en het toestel is sinds de levering in november onze bestverkochte iPhone.”
De kwartaalcijfers lieten zien dat Apple in de afgelopen periode minder iPhones heeft verkocht, dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder, maar desondanks wist het bedrijf de omzet te verhogen. Analisten vermoeden dat dit grotendeels te danken is aan het succes van de dure iPhone X, die in Nederland op 3 november werd gelanceerd voor 1159 euro.