Gebruikers van de iPhone 6 (Plus) en iPhone 6S (Plus) klagen over een vooralsnog onduidelijk probleem dat ervoor zorgt dat hun toestel op willekeurige momenten wordt uitgeschakeld. De gebruikers melden dat de problemen zich begonnen voor te doen na de installatie van de iOS 9.0.2-update, die vorige week door Apple werd uitgebracht om enkele kleine problemen in het besturingssysteem te verhelpen. Het zijn overigens niet de enige klachten die we horen van iPhone en iPad gebruikers want in ons iOS 9 artikel, waarin we enkele bekende problemen bespreken, zijn inmiddels ook al de nodige reacties achtergelaten.
Volgens de iPhone 6 en iPhone 6S bezitters in kwestie kan het probleem zich op ieder moment van de dag voordoen en maakt het geen verschil of de iPhone wordt gebruikt of dat het scherm is uitgeschakeld. De enige manier om het probleem op te lossen is door een hard-reset uit te voeren -> druk de thuisknop en power-knop in en wacht enkele seconden totdat het Apple logo weer op het scherm verschijnt.
Apple heeft naar verluidt gezegd op de hoogte te zijn van het probleem, maar het blijkt relatief lastig om het probleem te reproduceren, waardoor het zoeken naar een oplossing ook wat langer kan duren dan normaal. In de tussentijd zijn de iPhone 6 en iPhone 6S gebruikers zelf op zoek gegaan naar een manier om het probleem in ieder geval tijdelijk te verhelpen. Een van de theorieën is dat het probleem wordt veroorzaakt door een corrupte iCloud back-up. Opmerkelijk genoeg is op de lijst met iOS 9.0.2 veranderingen te lezen dat enkele iCloud-bugs zijn geplet die verhinderden dat ontwikkelaars gebruik konden maken van de nieuwe App Thinning feature, waarmee apps voor specifieke toestellen kleiner kunnen worden gemaakt.
Een mogelijke oplossing voor het probleem is om je iPhone 6, iPhone 6 Plus, iPhone 6S of iPhone 6S Plus opnieuw in te stellen. Open het instellingenmenu -> algemeen -> stel opnieuw in -> herstel alle instellingen. Een rigoureuzere manier is om de fabrieksinstellingen te herstellen – zorg wel dat je een back-up maakt van al je data via iTunes of iCloud. Open opnieuw het ‘Stel opnieuw in’ menu en selecteer de optie ‘Wis alle inhoud en instellingen’. Probeer daarna eerst zonder back-up je iPhone of het probleem is verholpen of dat het zich nog steeds voordoet.
Loop je tegen vergelijkbare problemen aan? Laat het ons weten in de reacties.
[sc:iphone6s6spluspreorder ][sc:adsense-tekst ]