Apple heeft volgens onderzoeksbureau Canalys in het vierde kwartaal van het afgelopen jaar 29 miljoen exemplaren van de iPhone X geleverd. De iPhone X bleek de populairste smartphones ter wereld te zijn tijdens de afgelopen feestdagen. Het toestel was overigens niet de snelstverkopende iPhone ooit, maar dat zou te maken hebben met de introductie van de iPhone 8 en 8 Plus.
Canalys schrijft dat de populariteit van de iPhone X voornamelijk is te danken aan de providers, waarbij het af te lossen bedrag over meerdere maanden wordt verspreid. Apple was in staat om 29 miljoen exemplaren te leveren dankzij een aanzienlijk toename van de productiecapaciteit in november en december, waardoor het bedrijf eindelijk kon voldoen aan de vraag naar de iPhone X.
“De prestaties van de iPhone X zijn indrukwekkend voor een apparaat met een prijs van $999 (€1169 in Nederland), maar het blijft iets achter bij de verwachtingen van de industrie”, zegt Ben Stanton, analist bij Canalys. “Apple worstelde begin november met leveringsproblemen, maar eind november en heel december werd de productiecapaciteit flink opgeschroefd. Dit hielp om tegen het einde van het kwartaal in bepaalde markten te kunnen voldoen aan de vraag en deze in sommige gevallen zelfs te overtreffen. Een groot voordeel voor Apple is dat klanten beseffen dat hun oude smartphones steeds meer waard blijven, waardoor ze gebruik maken van inruilprogramma’s om de hoge prijs van de iPhone X te compenseren. Maar de hoge prijs en Apple’s gesplitste lanceringsstrategie hebben nog steeds een grote impact gehad en de iPhone X is daardoor niet de populairste iPhone tot nu toe.”
Van de 29 miljoen exemplaren die in het vierde kwartaal van 2017 zijn geleverd, claimt Canalys dat er zeven miljoen zijn verzonden naar China, een land waar Apple zijn marktaandeel wil vergroten. Het onderzoeksbureau zegt ook dat de iPhone SE, iPhone 6s (Plus), iPhone 7 (Plus) en iPhone 8 (Plus) in het vierde kwartaal uitstekend hebben gepreseteerd, waarbij de oudere smartphones voornamelijk populair bleven vanwege hun lagere prijskaartje.
“Apple lijkt op weg naar hun beste kwartaal tot nu toe, en dat is allemaal te danken aan de enorme veranderingen die het in het derde kwartaal introduceerde”, aldus Canalys-analist TuanAnh Nguyen. “Deze strategie heeft het risico van Apple afgedekt tijdens het upgraden van de iPhone, zowel qua ontwerp als gebruikerservaring, terwijl nieuwe technologieën, zoals Face ID en het randloze oled-scherm, het prijskaartje van $999 kunnen rechtvaardigen en concurrerend blijven met de producten van Samsung, Huawei en Google. Het grotere portfolio van Apple stelt het bedrijf in staat om zijn doelen te realiseren en het marktleiderschap in het premiumsegment te beschermen.”
Apple zal de verkoopcijfers van de iPhone X niet publiekelijk bekend gaan maken, maar we zullen wel een beter idee krijgen over de populariteit van het toestel wanneer het bedrijf op donderdag 1 februari de resultaten van het afgelopen kwartaal bekend gaat maken.