Waarom zien games er op de iPhone 6 beter uit?

Smartphones

iphone-6-iphone-6-plusOnlangs publiceerde PhoneArena een interessant artikel waaruit bleek dat een hogere resolutie van het display van je smartphone niet automatisch resulteert in mooiere graphics in games. Op papier zou een QHD scherm scherpere beelden kunnen produceren dan bijvoorbeeld het 750p scherm van de iPhone 6, maar in de praktijk blijkt dit in ieder geval niet in games het geval te zijn.

Ten eerste zijn het merendeel van de games niet geoptimaliseerd voor de hoge QHD resolutie van 2560 x 1440 pixels, en worden de beelden eerst in een lagere resolutie verwerkt, waarna de worden geüpscaled naar de resolutie van het scherm van je apparaat. Het upscalen heeft een negatief effect op de kwaliteit van de graphics omdat grafische elementen in feite worden vergroot. Je kan dit bijvoorbeeld vergelijken met het vergroten van een afbeelding op je computer, waarna pixels veel duidelijker zijn te zien. Het is een tactiek die vrijwel door alle ontwikkelaars wordt toegepast en in veel gevallen zijn de verschillen amper zichtbaar, omdat er gewerkt wordt op een klein scherm en niet alle details duidelijk zichtbaar zijn.

[sc:inpost-tekst ]

Maar er zijn meer redenen waarom games er op de iPhone vaak beter uitzien in vergelijking met concurrerende smartphones in het high-end segment. Apple maakt namelijk gebruik van de PowerVR gpu’s van Imagination Technologies en deze chips beschikken over een hogere texture compressie standaard, wat resulteert in mooiere beelden, onafhankelijk van de resolutie. Games op de iPhone draaien namelijk intern op een hogere resolutie en worden gedownscaled naar de resolutie van het iPhone scherm, waardoor het beeld juist scherper wordt in plaats van dat de pixels zichtbaar worden.

Andere factoren die de graphics in mobiele games beïnvloeden zijn het formaat van de pixels, verschillende anti-aliasing technieken en floating-point precisie. De combinatie van al deze componenten zorgen er voor dat de PowerVR gpu’s van Apple superieur zijn aan de ARM Mali gpu’s die Samsung gebruikt voor zijn eigen Exynos chipsets. Het laat in ieder geval zien dat resolutie van het scherm qua gaming in dit geval niet alles zegt.

[sc:inpost-tekst ]

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.Vereiste velden zijn gemarkeerd *

U mag deze HTML tags and attributen gebruiken: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*