Facebook is het grootste sociale platform ter wereld, maar het bedrijf wil meer zijn dan alleen een plek om te socialiseren, te delen en het ontdekken van nieuwe content. De volgende stap in het volwassen worden? Shoppen op Facebook.
Het bedrijf is momenteel bezig met het bouwen van winkels binnen Facebook pagina’s, waardoor je in feite kleine e-commerce webwinkels kan verwachten van een groter bedrijf, zoals bijvoorbeeld de Media Markt, binnen de grenzen van Facebook. De winkels bevinden zich momenteel nog in een testfase, echter zijn sommige al voorzien van een koop knop waarmee een transactie kan worden afgerond binnen Facebook – van de selectie van het product tot het afrekenen.
Mocht het project succesvol blijken te zijn, dan zullen we in de nabije toekomst een groot aantal retailers gaan zien die Facebook niet langer alleen gebruiken om klanten te lokken naar hun webwinkels, maar ook om producten te verkopen. Voor Facebook is er in ieder geval veel aan gelegen om van het project een succes te maken, want de advertentiemarkt wordt in 2015 geschat op $60 miljard dollar, terwijl e-commerce een markt is van meer dan $350 miljard dollar.
[sc:adsense-tekst ]De winkels in Facebook zijn het volgende bewijs dat het netwerk zich steeds meer wil richten op e-commerce, want eerder introduceerde het voor zijn Messenger-app al een functie waarmee gebruikers onderling geld kunnen uitwisselen, en ook zou het werken aan een virtuele assistent om mensen te helpen bij het uitzoeken en kopen van producten. Vorig jaar introduceerde Facebook al een ‘koop’ knop waarmee mensen aankopen op het netwerk konden afronden, echter was deze knop slechts voor een aantal opties beschikbaar en niet door iedereen te gebruiken.
Facebook neemt momenteel nog geen percentage van een verkocht product, maar dit kan op elk moment veranderen en de kans is groot dat dit bij een wereldwijde uitrol van de webshops binnen Facebook ook snel gaat gebeuren. Wanneer je bijvoorbeeld een smartphone of tablet koopt via Facebook, dan kan het zo zijn dat Facebook een klein percentage van de inkomsten pakt als bemiddelingspartij.
Het nieuws van de Facebook shops komt op een moment dat steeds meer andere partijen interesse tonen in het verkopen van producten. E-commerce wordt steeds socialer en bedrijven als Pinterest en Twitter hebben al een eigen versie geintroduceerd, en Google onthulde vandaag ook zelf een ‘koop’ knop voor zijn zoekmachine.
[sc:adsense-tekst ]