Apple’s Netflix-concurrent wordt gelanceerd met weinig exclusieve content

De verwachting is dat de streamingdienst van Apple op 25 maart officieel zal worden aangekondigd. Apple zou in de achtergrond druk bezig zijn met de productie van zijn eigen content, echter claimt het doorgaans goed geïnformeerde Bloomberg dat het aanbod ten tijde van de lancering voornamelijk zal bestaan uit films en series van derde partijen. De originele series van Apple zouden op zijn vroegst in het najaar aan de dienst worden toegevoegd.

Originele series komen in najaar

Bloomberg schrijft dat Apple overeenkomsten met netwerken zoals HBO, Showtime en Starz nog voor het aankomende evenement wil afronden. Er schijnt een deadline te zijn voor vrijdag, waarbij Apple concessies heeft aangeboden om deals zo snel mogelijk af te sluiten. Apple zou op het evenement ook een eigen creditcard gaan presenteren en abonnementen willen introduceren voor televisie, tijdschriften en nieuws. Onduidelijk is nog of alle diensten per direct naar Europa zullen komen.

Verschillende journalisten uit de betaalsector zouden door Apple zijn uitgenodigd, wat suggereert dat de creditcard onderdeel zal zijn van de presentatie. De creditcard van Apple heeft intern de codenaam ‘Project Cookie’. Volgens het rapport gaat Apple de streaming- en nieuwsdienst los van elkaar aanbieden, maar wordt er mogelijk een korting aangeboden wanneer een klant meerdere diensten afneemt.

Het gerucht dat de streamingdienst van Apple grotendeels bestaat uit de content van externe partners komt enigszins als een verrassing. Aanvankelijk werd namelijk verwacht dat Apple zich zou focussen op originele content. Het bedrijf heeft naar verluidt tientallen eigen programma’s in ontwikkeling of in de planningsfase, maar slechts enkele lijken klaar te zijn om live te gaan.

Dienst komt later naar Nederland

De videostreamingdienst van Apple wordt naar verluidt eerst in de Verenigde Staten gelanceerd, echter zal de beschikbaarheid in 2019 worden uitgebreid naar meer dan 100 landen. Er zitten bij Apple meer dan 20 shows in de pijplijn, waarvan er vele de castingfase zijn ingegaan en waarschijnlijk bijna worden gefilmd. Apple heeft ook overeenkomsten gesloten voor meerdere films en heeft bekende producenten, zoals Jason Katims en Justin Lin, aangetrokken voor exclusieve series en films.

De dienst zou gedeeltelijk gratis zijn voor gebruikers van iOS-apparaten en fungeren als de interface op de verschillende Apple TV-modellen. Bovendien valt op dat alle grote tv-fabrikanten op CES 2019 hebben aangekondigd dat AirPlay 2 naar hun nieuwste televisies zal komen, terwijl Apple ook de iTunes Store naar Samsung-televisies brengt. Het zou betekenen dat iOS-gebruikers hun content direct naar de televisie kunnen streamen, zonder in het bezit te hoeven zijn van een Apple TV.

Dit is een speciaal voor mobiel geoptimaliseerde AMP-pagina, op onze volledig website kun je reageren op dit bericht.