Onderzoeksbureau GfK presenteerde vandaag deze nieuwe cijfers. Volgens het rapport zijn er in de laatste maand van 2014 meer sim-only abonnementen afgesloten dan in andere jaren. In totaal bestond 56 procent van de markt uit sim-only abonnementen, waarbij de gebruiker alleen een simkaart ontvangt met een bel/sms/data bundel en een oude telefoon gebruikt of zelf een toestel los koopt.
De traditionele telefoonabonnementen waar je een ‘gratis’ toestel bij krijgt daalde in de afgelopen jaren al sterk in populariteit, en in december waren deze abonnementen nog goed voor slechts 33 procent. De overige 11 procent wordt ingenomen door gebruikers met een prepaidkaart.
[sc:adsense-tekst ]Het betekent dat sim-only inmiddels de populairste vorm is van bellen, sms-en of mobiel internetten. Wanneer we kijken naar het gehele jaar, dan zien we dat sim-only ook hier net de traditionele abonnementen met telefoon voorblijft. De grootste verliezer van deze verandering is overigens prepaid dat het marktaandeel zag zakken van 19 procent naar 11 procent.
Groei 2013 – 2014
In het laatste kwartaal van 2014 bleef de smartphone aan populariteit winnen. Tijdens deze periode bestond 85% van alle verkochte mobiele telefoons uit smartphones, een groei van 6 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De overige 15 procent bestaan uit feature phones zonder ‘smart’ features en in veel gevallen ook zonder de mogelijkheid om verbinding te maken met het internet.
De cijfers vans het GfK zijn gebaseerd op verkoopcijfers van retailers die verantwoordelijk zijn voor de verkoop van zowel telefoons als abonnementen.
[sc:adsense-tekst ]