De concurrentie waakhond van de Europese Unie zegt dat boete voor Google wordt gebaseerd op basis van de AdWords-inkomsten die het bedrijf heeft gegenereerd in Europa. Daarnaast heeft de EU ook aan Google laten weten dat het de weergave van zijn shopping-diensten in de zoekmachine moet gaan aanpassen.
[sc:inpost-tekst ]In de documenten, die door Bloomberg zijn ingezien, is het volgende te lezen: “De Europese Commissie is van plan om een geldboete op niveau uit te vaardigen dat voldoende is om herhaling te voorkomen. De toezichthouder is van mening dat op basis van het geleverde bewijs, Google opzettelijk inbreuk heeft gemaakt of, op zijn minst, onachtzaam is geweest.”
Het geduld van de Europese Unie met Google lijkt op te zijn nadat het drie keer in onderhandeling is gegaan met het bedrijf om het probleem op te lossen en tot een schikking te komen, en men lijkt er inmiddels genoeg van te hebben dat Google zijn macht in de zoekresultaten blijft gebruiken om zijn eigen diensten en betaalde advertenties te bevorderen. In 2010 is de zaak tussen Google en de EU al beginnen te rollen nadat concurrenten klaagden dat de zoekmachine bepaalde diensten voor zou trekken in de zoekresultaten.
Microsoft, Expedia, uitgevers en anderen hebben de Europese Unie gevraagd om klachten te onderzoeken die moeten bewijzen dat Google concurrenten belemmert in de zoekmachine.
In het verleden heeft de EU vaker hoge boetes uitgedeeld aan bedrijven, zo kreeg Microsoft een boete van maar liefst 2,24 miljard en Intel van 1,06 miljard wegen machtsmisbruik.
[sc:inpost-tekst ]