Google Maps heeft eerder deze week een kleine, maar handige update gekregen die aan gebruikers laat zien wanneer het druk is in de winkel of zaak. Wanneer je in Google zoekt naar een winkel dan worden er naast het adres, telefoonnummer, openingsuren nu ook de populaire tijden van de dag weergegeven, wanneer er veel bezoekers zijn. Deze data kan per dag worden bekeken in een overzichtelijke grafiek.
Geen wachttijden dankzij Google Maps
Volgens Google is deze data in Google Maps vooral handig voor gebruikers die lange wachtrijen proberen te voorkomen, denk bijvoorbeeld aan het snel ophalen van een kop koffie, boodschappen doen of wachten tot je gaat fitnessen. Het idee achter de feature is dat je beter je tijd kan plannen en winkels/zaken kan vermijden wanneer ze het drukst zijn.
[sc:inpost-tekst ]Het bedrijf zegt dat de feature is ingeschakeld voor miljoenen plaatsen en zaken in de wereld, en de data kan ook in Nederland bij de bekendere winkels worden bekeken. De data van Google Maps wordt weergegeven op alle mobiele smartphones met een internetverbinding, moderne mobiele webbrowsers en in de Google Search-app. Een woordvoerder van Google zegt dat de data in Google Maps alleen verschijnt voor plekken waarvan Google ongeveer weet hoe druk het er doorgaans is.
Wanneer we naar de Apple Store in Amsterdam kijken, dan zien we dat het vandaag rond 15:00 en 18:00 het drukst is en dat je de winkel kort voor 21:00 het best kan bezoeken. De ‘Populaire tijden’ feature is nog niet beschikbaar voor alle Google gebruikers, echter zal de volledige uitrol aan het einde van de week zijn voltooid.
Het is niet geheel duidelijk hoe Google weet hoe druk het op bepaalde tijden is in de winkel, maar we verwachten dat het een combinatie zal zijn tussen het aantal zoekopdrachten naar de winkel in kwestie in combinatie met de navigatie feature van Google Maps. Deze data wordt overigens anoniem verzameld, waardoor Google alleen de aantallen weet en niet weet welke gebruiker er naar deze content heeft gezocht.
Google maakt de data nog niet zichtbaar voor de winkels en zaken, in plaats daarvan kunnen ze de data direct vanuit Google Maps zien.
[sc:adsense-tekst ]