Volgens Google is deze data in Google Maps vooral handig voor gebruikers die lange wachtrijen proberen te voorkomen, denk bijvoorbeeld aan het snel ophalen van een kop koffie, boodschappen doen of wachten tot je gaat fitnessen. Het idee achter de feature is dat je beter je tijd kan plannen en winkels/zaken kan vermijden wanneer ze het drukst zijn.
[sc:inpost-tekst ]Wanneer we naar de Apple Store in Amsterdam kijken, dan zien we dat het vandaag rond 15:00 en 18:00 het drukst is en dat je de winkel kort voor 21:00 het best kan bezoeken. De ‘Populaire tijden’ feature is nog niet beschikbaar voor alle Google gebruikers, echter zal de volledige uitrol aan het einde van de week zijn voltooid.
Het is niet geheel duidelijk hoe Google weet hoe druk het op bepaalde tijden is in de winkel, maar we verwachten dat het een combinatie zal zijn tussen het aantal zoekopdrachten naar de winkel in kwestie in combinatie met de navigatie feature van Google Maps. Deze data wordt overigens anoniem verzameld, waardoor Google alleen de aantallen weet en niet weet welke gebruiker er naar deze content heeft gezocht.
Google maakt de data nog niet zichtbaar voor de winkels en zaken, in plaats daarvan kunnen ze de data direct vanuit Google Maps zien.
[sc:adsense-tekst ]